Wyświetlenia 3646
Ocena 5.0/5.0
HOME OFFICE: Jak stworzyć przyjazne miejsce do pracy w domu
Pandemia zmusiła nas w pewnym momencie do przejścia na pracę zdalną i mimo obecnego dostosowania biur do sytuacji epidemicznej, część pracowników dobrowolnie oraz świadomie postanowiła pozostać w domu i tam pracować. Wciąż jednak badania i obserwacje udowadniają, że praca zdalna nie jest tak efektywna, jak byśmy chcieli. Często przyczyną takiego stanu jest niedostosowanie domowej przestrzeni do warunków pracy. Co zrobić, aby praca w domu była bardziej efektywna? Jak przystosować miejsce pracy w domu? W tym artykule zdradzimy, jak stworzyć przyjazne miejsce do pracy w domu, tak aby nasza efektywność nie spadła, a owoce naszej pracy były tak samo zadowalające jak w biurze.
Spis treści:
Co o pracy zdalnej mówią eksperci?
W ciągu ostatnich dwóch lat, podczas których musieliśmy się mierzyć ze stale zmieniającą się sytuacją epidemiczną, zostało przeprowadzonych wiele badań mierzących efektywność pracy zdalnej oraz ogólnego stosunku pracowników do tzw. home office. Jednym z nich było zlecone przez Rzetelną Firmę i Krajowy Rejestr Długów badanie efektywności pracy według zatrudnionych i zatrudniających.
Ponad połowa badanych stwierdziła, że wykonywanie obowiązków w domu jest tak samo lub nawet bardziej efektywne niż w siedzibie firmy. Jednakże zdecydowana większość pracowników wskazała problemy, na które natrafiają podczas pracy zdalnej. Co drugi zatrudniony przyznawał, że brakuje mu regularnego kontaktu ze współpracownikami, wspólnych rozmów i spotkań na żywo. Najczęściej wymienianym problemem było jednak wydłużenie czasu pracy. Aż 45 proc. badanych przyznała, że poświęca pracy więcej czasu, wykonując ją w domu, niż kiedy robi to w biurze.
Taki stan wynika często z braku oddzielenia pracy od życia prywatnego, a także niedostosowania przestrzeni domowej do warunków pracy. W takim wypadku praca przeplatana jest często z wykonywaniem obowiązków domowych, co może wpływać na jej efektywność oraz ogólny czas trwania. Potwierdza to badanie ankietowe, przeprowadzone przez portal Pracuj.pl, w którym najczęściej wskazywaną wadą pracy zdalnej była właśnie trudność z oddzieleniem czasu poświęconego pracy od czasu prywatnego. W tym artykule zdradzimy, w jaki sposób zaradzić powyższym problemom, a także doradzimy, jak stworzyć przyjazne miejsce do pracy, które sprawi, że praca zdalna stanie się komfortowa, łatwa i przyjemna.
Oddziel pracę od życia codziennego
Na początku należy odpowiedzieć na pytanie - w jaki sposób mogę oddzielić swoje życie prywatne od pracy. Oto kilka porad, które pozwolą Ci na zwiększenie swojej efektywności i skupienia podczas home office bez konieczności wydłużenia czasu pracy.
Wyznacz konkretne godziny przeznaczone na pracę
Podstawową kwestią jest wyznaczenie sobie konkretnych godzin, które przeznaczysz na pracę. Najlepiej jakby były to te same pory dnia, do których stosujesz się podczas pracy w biurze. Przykładowo mogą to być godziny typowe dla większości miejsc pracy, czyli 9-17. Należy przy tym jednak pamiętać, aby wstać odpowiednio wcześniej, zjeść śniadanie, wypić poranną kawę i przebrać się z piżamy w codzienne ubranie. Pozwoli to na psychiczne przestawienie umysłu z fazy wypoczynku na mobilizację do pracy.
Rób przerwy na odpoczynek
Odpoczynek i przerwy w trakcie pracy są równie ważne. Nasz umysł nie jest w stanie pracować non stop w pełnym skupieniu przez kilka godzin. Dlatego po dłuższym wysiłku potrzebuje chwili na uspokojenie, odreagowanie i zmianę otoczenia. Najlepszym sposobem na podtrzymanie produktywności jest robienie krótkich przerw po zakończeniu każdego projektu. Jeśli Twoja praca wymaga ciągłego wykonywania tego samego typu działań, odpowiednim rozwiązaniem będzie zrobienie sobie krótkiej, około 15-minutowej przerwy po pełnej godzinie pracy.
Nasuwa się jednak pytanie - co można zrobić w trakcie tej krótkiej przerwy, aby rzeczywiście przyniosła korzyści? Ważną rzeczą jest, aby wstać sprzed biurka, odejść od komputera i zmienić na chwilę swoje otoczenie. Dobrą praktyką jest wykonywanie prostych ćwiczeń, zazwyczaj rozciągających. To pozwoli na rozluźnienie także mięśni, które podczas pracy są sztywne i nieruchome. Można w tym czasie także napić się wody, zjeść obiad lub porozmawiać ze współmieszkańcami. Jeśli mieszkasz sam/sama ze swoim zwierzakiem, watro jest poświęcić mu wtedy trochę uwagi. Po takim rozładowaniu napięcia będzie Ci łatwiej wrócić skupionym do swoich obowiązków.
Wydziel osobną przestrzeń do pracy w swoim mieszkaniu
Jedną z najważniejszych zasad home office jest wydzielenie w swoim domu, mieszkaniu czy pokoju osobnej przestrzeni, która posłuży Ci do pracy. Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście osobny pokój, pełniący funkcję biura. Nie każdy jednak ma do dyspozycji tyle przestrzeni w miejscu, w którym żyje. Można wtedy wydzielić specjalny kąt lub przestrzeń w jednym z istniejących już pokoi - salonie, sypialni, jadalni itd. Przy tworzeniu przestrzeni do pracy w sypialni należy jednak pamiętać o pościeleniu łóżka i sprzątnięciu wszystkich niepotrzebnych rzeczy.
Podobnie jest z każdą inną przestrzenią w domu czy mieszkaniu, porządek jest kluczowy. Dlatego nasza przestrzeń do pracy powinna być czysta, niezagracona i wolna od wszelkich zbędnych przedmiotów. Jeśli wszystkie powyższe czynniki zostały zachowane, możemy przejść do tworzenia naszego wymarzonego home office.
Jakie biurko wybrać?
W wyborze biurka powinniśmy kierować się myślą, czy spełnia ono wszystkie nasze potrzeby i wymagania, czy komponuje się z architekturą naszego wnętrza oraz, czy wielkość biurka i jego kształt są dostosowane do przestrzeni, jaką dysponujemy. Warto jest zatem zwrócić uwagę na rodzaj drewna, z jakiego biurko zostało wykonane, jego wymiary oraz na możliwość przechowywania rzeczy, jaką nam oferuje.
Biurko Amy
Biurko Amy to idealna propozycja dla osób, które nie dysponują dużą przestrzenią i potrzebują zmieścić swoje stanowisko pracy w niewielkim miejscu, np. w salonie czy sypialni. Skandynawski styl biurka sprawia, że pasuje ono do wielu wnętrz, zarówno tych bardziej klasycznych, jak i tych nowocześniejszych.
Solidna konstrukcja, składająca się z lakierowanej płyty MDF, odpornej na uszkodzenia oraz stalowych nóg, gwarantujących pełną stabilność, to cecha szczególna biurka Amy. Ogromną zaletą jest także zamontowana na blacie biurka mata antypoślizgowa, która pozwala na utrzymanie laptopa, komputera czy tabletu w jednym miejscu bez ryzyka jakiegokolwiek poślizgu.
Biurko Amy to model idealny do pracy. Funkcjonalności nadaje mu specjalny otwór na kable, dzięki któremu zminimalizujesz ryzyko plątania się ich. Ułatwi Ci to także ładowanie sprzętu elektronicznego oraz zachowanie porządku przy stanowisku pracy. Dodatkowym atutem biurka Amy jest otwierana nadstawka i szuflada, wsparta cichym domykiem, która pozwoli Ci na przechowywanie wszelkich potrzebnych dokumentów i innych przedmiotów przy sobie.
Biurko Marin
Biurko Marin, wyposażone w obszerną, 3-elementową szafkę to idealne i stylowe rozwiązanie zarówno do biura, jak i nowoczesnego salonu. Jest to opcja dla osób, które potrzebują dodatkowego miejsca do przechowywania. Dzięki dużej szafce zamontowanej z boku biurka, podzielonej na trzy części, w której jedna posiada aż trzy zamontowane szuflady, otrzymasz wiele dodatkowej przestrzeni do przechowywania swoich rzeczy.
Obszerny, polerowany blat zapewnia maksymalną wygodę użytkowania. Bez trudu zmieścisz na nim cały sprzęt potrzebny do pracy. Uniwersalny, czarny kolor biurka sprawia, że pasuje ono do każdego wystroju. Biurko Marin sprawdzi się świetnie jako element biura lub gabinetu, aczkolwiek będzie wyglądać atrakcyjnie także w salonie czy w sypialni.
Biurko Della
Osobom, które cenią sobie prostotę i minimalizm przy aranżacji wnętrz, z pewnością przypadnie do gustu biurko Della. Mebel ten został wykonany z wytrzymałej płyty MDF w kolorze białym. Posiada także dwie pojemne szuflady na najpotrzebniejsze rzeczy, które możesz mieć zawsze w zasięgu ręku podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Szuflady zostały wykonane z płyty, wykończonej okleiną imitującą drewno w kolorze dębu. Dodatkowo biurko zostało wyposażone w matę antypoślizgową, a także skrytkę na tablet lub telefon. Takie rozwiązanie pozwala na pozostawienie urządzenia mobilnego w jednym miejscu w naszym zasięgu, dzięki czemu w razie konieczności możemy szybko odebrać pilne połączenie.
Jaki fotel biurowy sprawdzi się najlepiej?
Najważniejszym wyborem podczas tworzenia Home Office powinien być wybór fotela biurowego. Ciężko jest przetrwać kilka godzin pracy na twardym, niewygodnym krześle, niedostosowanym do warunków fizycznych człowieka. Praca jest wtedy męcząca i wyniszczająca dla pleców. Warto jest więc zadbać o wygodę przy pracy i wybrać ergonomiczny fotel, który pomaga w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała. Poniżej przedstawiamy kilka propozycji z naszego katalogu, które będą idealnym dopełnieniem Waszego domowego biura.
Fotel ergonomiczny Wau
Wau to synonim innowacyjności. Został stworzony według najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie ergonomii pracy. Posiada ruchomy zagłówek, który możemy dostosować idealnie pod naszą głowę, solidną konstrukcję wykonaną z wysokiej jakości stali nierdzewnej, zdolnej utrzymać obciążenie nawet 130 kg oraz regulowane oparcie wyposażone w mechanizm odchylania Slid. Mechanizm ten pozwala na ustawienie fotela w jednej z pięciu pozycji, a także swobodne bujanie się lub zablokowanie fotela, zapewniając maksymalną wygodę użytkowania.
Wau to fotel skrojony idealnie pod Ciebie. Dzięki takim mechanizmom jak regulacja zagłówka, oparcia i podłokietników, regulacja wysokości fotela czy specjalnej osi obrotu między siedziskiem a oparciem, możesz dostosować fotel specjalnie pod siebie, swoją budowę ciała, wzrost oraz inne potrzeby.
Dodatkowo, fotel Wau daje możliwość szerokiej personalizacji. Możesz wybrać rodzaj materiału, z którego został wykonany fotel oraz jego kolor. Może to być elastyczna siatka, tkanina czy odporny na wszelkie uszkodzenia elastomer. Do wyboru masz 26 wariantów kolorystycznych. Istnieją także dwa warianty konstrukcji - biała ze stali nierdzewnej oraz specjalnie proszkowana czarna. Fotel Wau sprawdzi się więc w każdym wnętrzu. Zarówno elastomer, jak i pozostałe mateirały - siatka i tkanina, są niezwykle wytrzymałe na przetarcia i uszkodzenia, osiągając nawet do 140 000 cykli Martindale’a.
Fotel ergonomiczny Spinelly
Spędzasz większość czasu w ciągu dnia przed biurkiem i szukasz fotela, który zagwarantuje Ci najwyższą wygodę i dbałość o zdrowie Twoich pleców? Wybierz fotel ergonomiczny Spinelly. Model ten został stworzony z myślą o najbardziej wymagających użytkownikach. Jego konstrukcja została skonstruowana w oparciu o działanie i funkcjonowanie kręgosłupa. Elastyczne oparcie dostosowuje się do pleców osoby siedzącej, poruszając się i wyginając razem z nią.
Zagłówek, konstrukcja siedziska oraz podłokietniki zostały wykonane z wytrzymałego tworzywa polipropylenowego, odpornego na uszkodzenia. Do stworzenia podstawy użyto w pełni recyklingowanego polerowanego aluminium. Dla najwyższego komfortu, fotel został wyposażony w system regulacji podłokietników, siedziska i oparcia.
Do wyboru mamy dwa kolory konstrukcji - biały i czarny oraz rodzaj i kolor tapicerki. Dla tradycyjnych, nowoczesnych wnętrz polecamy elastyczną siatkę dostępną w 24 kolorach. Jeśli natomiast pragniesz postawić na elegancję wnętrza, idealnym rozwiązaniem będzie wybór tapicerki ze skóry naturalnej, dostępnej w trzech wariantach kolorystycznych. Zależy Ci na szerokiej personalizacji i dostosowaniu się fotela w pełni do Ciebie? Fotel Spinelly jest więc idealnym elementem do Twojego biura.
Fotel ergonomiczny Ergothrone
Ergothrone to prawdziwy król wśród foteli ergonomicznych. Jego solidna konstrukcja została wykonana z wytrzymałego stopu aluminium Zagłówek, oparcie i siedzisko zostały wykończone elastyczną siatką, przepuszczającą powietrze, dzięki czemu Twoja skóra nie poci się i oddycha. Materiał ten jest również niezwykle odporny na przetarcia, osiągając w testach wynik 140 000 cykli Martindale’a.
Najważniejszą cechą fotela Ergothrone jest możliwość pełnej regulacji oraz wyposażenie w mechanizm Synchron i system Anti-shock. Mechanizm Synchron pozwala na dostosowanie oporu oparcia do wagi jego użytkownika, co daje pełną wygodę i komfort siedzenia. System Anti-shock natomiast gwarantuje stabilność oraz niweluje wstrząsy podczas zmiany kąta oparcia fotela.
Seria foteli gabinetowych Lounge
Seria foteli gabinetowych Lounge sprawdzi się idealnie w klasycznych, eleganckich wnętrzach, ale nie tylko. Wspaniale wyglądają również w nowoczesnym budownictwie. W swojej ofercie posiadamy modele: Lounge, Lounge Business, Lounge Gubernator oraz Lounge HM Premium z podnóżkiem.
Fotele Lounge to przede wszystkim najwyższa jakość. Wykonane z naturalnej włoskiej skóry oparcia i siedziska w kolorze białym, czarnym i brązowym, nadają wnętrzu ekskluzywności i elegancji, będąc przy tym wyjątkowo wygodne i ergonomiczne. Korpus foteli został wykonany z giętego na ciepło drewna w różnych wariantach, m.in. w kolorze orzechowym, różanym, hebanu lub jesionu.
Dla jeszcze większego komfortu, polecamy wybrać model z dodatkowym podnóżkiem, który podobnie jak sam fotel, tapicerowany jest naturalną skórą. Fotele Lounge znajdą zastosowanie nie tylko w biurze lub gabinecie, ale także w salonie. Na fotelu takim jak ten przyjemnie jest nie tylko pracować, ale też spędzać czas na relaksie, czytaniu książki czy oglądaniu filmu.
Organizacja przestrzeni
Jak już mamy wybrane najważniejsze elementy takie jak biurko czy fotel, możemy przejść do organizacji przestrzeni w domu, w której będziemy pracować.
Postaw na stonowaną kolorystykę
Zbyt wiele różnych, jaskrawych kolorów być może pobudza umysł, ale nie pozwala mu skupić się na jednej rzeczy. Dlatego tak ważne jest, aby pomieszczenie, w którym pracujemy, miało stonowaną, najlepiej jasną kolorystykę. Według zasad Feng Shui - starożytnej filozofii aranżacji wnętrz, najlepszymi kolorami dla miejsca pracy będą kolory kojarzone z żywiołem Ziemi - beże, brązy i zielenie. Pomieszczenie urządzone w tych kolorach nadaje aurę skupienia i koncentracji, poprawiając wyniki Twojej pracy.
Wpuść do mieszkania trochę światła
To właśnie promienie słoneczne i światło pobudza nas do działania. Siedząc ciągle w zamkniętej, ciemnej przestrzeni, po chwili zabrakłoby nam energii i motywacji do działania. Warto jest więc zadbać o odpowiednie oświetlenie pomieszczenia. Najlepsze oczywiście będzie światło dzienne. Nie zawsze jednak warunki pogodowe, pora dnia czy rozmieszczenie pomieszczeń w mieszkaniu pozwala nam na korzystanie z naturalnego źródła światła. Radą na taki stan będzie zakup żarówek o neutralnej barwie światła, która może imitować światło dzienne. Stronić natomiast należy od zbyt żółtej barwy światła, spotykanych często w lampkach nocnych, która powoduje senność i zmęczenie.
Nie przesadź z dodatkami
Minimalizm jest kluczem do sukcesu. Zbyt wiele dodatków czy artykułów wokół rozprasza naszą uwagę podczas pracy. Biurko powinno być więc uporządkowane i nie zawierać zbędnych przedmiotów. Podobnie jest z przestrzenią, łatwiej jest nam pracować w posprzątanym, uporządkowanym miejscu. Nie musisz jednak rezygnować ze wszystkiego. Nie bój się postawić w rogu kilka potrzebnych artykułów biurowych. Ważne jednak, aby nie było ich zbyt dużo oraz aby były uporządkowane. Można je przykładowo włożyć do koszyczka lub innego pojemnika. Dokumenty natomiast warto, aby znalazły się poukładane w szufladach. Możesz także pokusić się o postawienie obok jakiegoś osobistego przedmiotu, np. ramki ze zdjęciem. Badania wykazują, że obecność ważnej dla nas rzeczy poprawia naszą koncentrację i skupienie.
Pozwól naturze rozkwitnąć
Zieleń to kolor odprężający i uspokajający, szczególnie dla naszych oczu. Dlatego podczas długich godzin pracy, dobrze jest oderwać na chwilę wzrok i popatrzeć na coś zielonego. Najlepiej jakby było to coś związanego z naturą. Nie każdy ma jednak za oknem na co dzień rozłożyste, zielone pola i łąki. Z pomocą przyjdą Wam zielone rośliny doniczkowe. Ich obecność będzie nie tylko ukojeniem dla Waszych zmęczonych oczu, ale także dla płuc, które wokół wytwarzających tlen kwiatów i roślin będą lepiej funkcjonować. Usprawni to nie tylko waszą pracę, ale także samopoczucie.
Porady na Home Office od Owell
Podsumowując wszystkie rady, możemy wyszczególnić kilka, najważniejszych punktów w organizacji miejsca do pracy w domu:
- Kluczową kwestią jest wygoda i ergonomia biurek oraz foteli, z których korzystamy. To właśnie one decydują, jak spędzimy te kilka godzin pracy - w pełnym komforcie, łatwo, bez zbędnego bólu czy wręcz przeciwnie.
- Ważne jest także utrzymanie porządku i spokoju w miejscu pracy. Niepotrzebne przedmioty czy hałas jedynie nas dezorientują i zmniejszają naszą uwagę.
- Odpowiednia organizacja przestrzeni pozwoli nam na zwiększenie koncentracji i skupienia.
- I co najważniejsze - pracę zdalną powinniśmy traktować podobnie jak pracę w biurze i oddzielać ją od życia codziennego.
2 komentarzy
Radek
18-03-2022 | 13:01:06
Bardzo pomocny artykuł!
New Office Space
23-12-2022 | 09:33:51
This blog looks good and very informative. I learn new points that help me to increase my knowledge. It is extremely helpful for me. https://figarigroup.com/blog/guide-to-choosing-new-office-space/